FAQ / Veel gestelde vragen

Hoelang duurt een sessie?

Een individuele sessie duurt 75 minuten, een relatie sessie duurt 90 minuten. Het is ook mogelijk om hiervan af te wijken door kortere gesprekken van bijvoorbeeld 60 minuten af te spreken of juist langere. Het tarief wordt dan naar ratio berekend.

Hoeveel kost een sessie?

De kosten zijn terug te vinden in mijn Tarieven 2019

Is er vergoeding van de zorgverzekering mogelijk?

LEAF is aangesloten bij de NVPA (www.nvpa.org) onder registratienummer 100834 en bij het RBCZ. Diverse zorgverzekeraars vergoeden (een deel van) de kosten. De therapie valt dan onder aanvullende of alternatieve geneeswijzen. Informeer bij je zorgverzekeraar, of kijk op www.nvpa.org voor meer informatie.

Relatietherapie wordt helaas niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Hoe kan ik betalen?

De rekening wordt achteraf, per e-mail (pdf bestand) verstuurd. De rekening dient binnen 8 dagen voldaan te worden. Je kunt, als je hierom verzoekt, de factuur ook via de post ontvangen. Het is ook mogelijk om een automatische incasso af te geven. Je hebt dan geen omkijken naar het betalen van de rekeningen en krijgt korting op de factuur.

De afschrijving vindt 2x per maand plaats. Facturen tussen de 21ste (van de vorige maand) en de 5e (van de huidige maand) worden afgeschreven op de 10de van de maand. Facturen tussen de 6e en 20e van de maand, worden afgeschreven op de 25ste van de maand. De ontvangen rekening kun je zelf –voor zover je polis dit toestaat- declareren bij de zorgverzekeraar. Indien de factuur niet op tijd betaald wordt, ontvang je een betalingsherinnering, waarvoor €5,00 administratiekosten in rekening wordt gebracht. Wanneer binnen 14 dagen daarna de factuur nog niet wordt voldaan, zal het incassobureau worden ingeschakeld. Indien er betalingsproblemen ontstaan, neem dan contact op voor het maken van een betalingsafspraak, zodat onnodige administratie- en incassokosten vermeden kunnen worden.

Hoe lang is de wachtlijst?

De wachttijd is wisselend, meestal lukt het om het eerste gesprek binnen twee weken te plannen. Je kunt gerust contact met me opnemen om de actuele wachttijd na te vragen, mail me daarvoor op: welkom@leaftherapie.nl

Hoe vaak kom ik op gesprek?

Mensen komen aan het begin van de therapie vaak 1 keer per week of per twee weken op gesprek. Dit wordt dan in een verdere fase afgebouwd. Ik laat de beslissing betreffende de frequentie van de gesprekken over aan de cliënt zelf, zodat rekening kan gehouden worden met jouw praktische en financiële mogelijkheden. Soms zal hierin wel een advies geformuleerd worden. Dit advies is echter niet bindend.

Is er ook relatietherapie met 2 therapeuten mogelijk (M/V)? 

Nee, op dit moment heeft LEAF die mogelijkheid niet.

Hoe verloopt een eerste gesprek?

De therapie begint altijd met een intakegesprek, waarin de gelegenheid is om kennis met elkaar te maken, te vertellen wie je bent, wat je nodig hebt en welke hulpvraag je hebt, en waarin duidelijk kan worden waar ik je bij zou kunnen ondersteunen. In de therapie leer je om je aandacht naar binnen te richten, om via gevoelservaring meer bewustzijn te krijgen op wat je denkt, hoe je je voelt en hoe dit je gedrag beïnvloedt. De therapie helpt je om nieuwe inzichten te verankeren en ondersteunt je bij veranderingen, perspectieven en nieuwe vaardigheden die zich voordoen op deze ontwikkelingsweg.

Hoe maak ik een eerste afspraak?

Je kunt contact opnemen voor een eerste afspraak via e-mail: welkom@leaftherapie. Dit heeft mijn voorkeur. Je kunt ook gebruik maken van het contactformulier op de website. Natuurlijk kun je me ook bellen op 0341-562250. Tijdens gesprekken met cliënten neem ik de telefoon niet op, vandaar dat ik niet altijd goed telefonisch bereikbaar ben. Je kunt natuurlijk een voicemail  bericht inspreken, dan bel ik je terug, of je stuurt (alsnog) een e-mail.

Wat als ik niet aanwezig kan zijn op een afspraak?

Een afspraak dient minimaal 48 uur voor aanvang van de afspraak worden afgezegd, of verplaatst. Als een afspraak niet op tijd wordt afgezegd, dan wordt de sessie geheel in rekening gebracht. De tijd is immers voor je gereserveerd, ook wanneer er sprake is van ziekte of het vergeten van de afspraak. Bij overmacht of een noodsituatie wordt uit coulance 50% van de sessietijd in rekening gebracht.

Ik zal te laat zijn op mijn afspraak, wat nu?

Het fijnste is natuurlijk als je stipt op tijd bent, niet te vroeg en niet te laat. Mocht je toch te laat zijn, dan is het handig als je even een seintje geeft (0341-562250 of welkom@leaftherapie.nl). De tijd die je te laat bent, wordt in mindering gebracht op de afspraak, zodat de rest van mijn agenda niet in het gedrang komt. Je sessie is dan dus korter.

Ik heb een vraag, mag ik mailen?

Lange persoonlijke vragen zijn niet zo geschikt voor de e-mail, die bespreek ik liever in een persoonlijke sessie. De e-mail is wel heel goed geschikt voor het maken of verplaatsen van afspraken, voor vragen over de factuur of betaling, voor het toesturen van documenten, of andere praktische zaken.

Hoe kom ik bij de praktijk?

De praktijk is op Prinsesselaan 38 in Ermelo. Er is gratis parkeergelegenheid voor de deur. Het NS station ‘Ermelo’ is op 20 minuten loopafstand van de praktijk. Wil je informatie over je route, kijk dan op bijvoorbeeld routenet.nl, of raadpleeg 9292 reisinformatie of NS reisplanner.